Eenvoudiger om met VR te leren dan video zegt nieuw onderzoek

VR voor lesgeven in DenemarkenEen nieuwe studie in Denemarken met 40 studenten van de universiteit Sjælland concludeert dat Onderwijs met Virtual Reality meer motiverend is dan het gebruik van video. Het lijkt erop dat Virtual Realiteit en tegelijkertijd 360 graden video eindelijk doorbreken – en er is ook ontwikkeling in de educatieve sector.

Dit betekent dat de toekomstige studenten boodschappen en onderwijs door middel van HMD kan ontvangen (HeadMounted Display, met andere woorden, een paar van de VR-bril ed.) HMD maakt het mogelijk om de informatie te bekijken en in sommige gevallen te bewegen in een virtuele omgeving als een student. Het experiment was onder andere het testen van de effectiviteit van instructies die in een 360 graden virtuele realiteitsvideo worden gegeven.

De proefpersonen werden verdeeld in 3 groepen, die elk dezelfde informatie verkregen, maar op drie verschillende manieren. De 1e groep kreeg de informatie via VR headset, de 2e groep bekeek een video met de informatie en de laatste groep verkreeg het via een leraar die fysiek aanwezig was. De groepen werden getest vóór en na de informatieverwerking om te controleren in welke mate de drie verschillende bronnen van informatie de boodschap had doorgegeven. Uit het experiment bleek dat Virtual Reality duidelijk een winnaar was om informatie te leveren. Om dit te onthouden waren alle 3 leermethoden even goed.

Wil je een goed aanbod van VR-oplossingen voor lesgeven? Neem dan contact met ons op voor een offerte.